6 بدافزار مخرب و راه های مقابله با آن ها!

0
(0)

** هشدار **

تمام آموزش های این سایت با مجوز کارشناس امنیت و طبق قوانین کشور ایران تهیه شده و هرگونه سوء استفاده و انتشار مطالب و ویدیوها کاملا غیر قانونی می باشد و در صورت سوء استفاده، NetPenT هیچ مسئولیتی نخواهد داشت. در صورت انتشار دوره های آموزشی خریداری شده، ردیابی و مشخص کردن هویت فرد منتشر کننده با توجه به داده های مخفی موجود در ویدیو ها به راحتی امکان پذیر می باشد و تبعات قانونی برای آن فرد وجود خواهد داشت.

در صورتی که آلوده کردن به وسیله بد افزار موفقیت آمیز باشد، می تواند باعث بروز عواقب پر هزینه ای شود. بد افزارها انواع مختلفی دارند و هکر ها معمولا از روش های غیرقابل شناسایی برای آنها استفاده می کنند. در چنین شرایطی شما باید اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از شرکت یا سازمان خود انجام دهید.

بدافزار یک نرم افزار مخرب است که توسط هکر برای خسارت زدن به یک سازمان یا شخص به کار می رود. بدافزارها به روش های مختلفی مانند پیوست ایمیل، لینک به وبسایت آلوده، لینک های تبلیغاتی و غیره به سیستم ها وارد می شوند. هدف نهایی بدافزارها، آسیب رساندن یا سوء استفاده از سیستم ها و شبکه ها به منظور سرقت داده یا پول می باشد. کافیست یک کارمند روی لینک آلوده کلیک کند و بدافزار به طور خودکار روی سیستم نصب شود و شروع به اجرای برنامه هکر کند. امروزه تعداد حملات گروه های باج افزاری همواره رو به افزایش است و خسارت های زیادی به بار می آورد. این گروه های باج افزار، داده ها را قبل از رمزگذاری به سرقت برده و از تهدید انتشار آن به عنوان اهرم فشار استفاده می کنند.

رایج ترین انواع بدافزار ها

هر بدافزار دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد. این نرم افزارهای مخرب می توانند با سوء استفاده از آسیب پذیری های نرم افزارها، انتشار از طریق دانلود های مخرب و غیره، به داده ها و منابع حساس دسترسی پیدا کنند. روش های مورد استفاده برای انتشار بدافزارها به طور دائم در حال تغییر هستند و همین مسئله، شناسایی و از بین بردن این بدافزارها را به یک چالش تبدیل کرده است. در این بخش به توضیح برخی از رایج ترین انواع بدافزار می پردازیم:

  • آگهی افزار (Adware)

بدافزار Adware  که با نام اسپم (Spam) یا هرزنامه هم شناخته می شود، تبلیغات مخربی هستند که در نقطه پایانی (endpoint) نصب شده اند. هرچند این بدافزارهای تبلیغاتی معمولا خطر خاصی ایجاد نمی کنند، اما باعث کاهش سرعت سیستم و مختل شدن عملکرد آن خواهند شد. علاوه بر این، کاربر ناآگاه را به دانلود بیشتر نرم افزارهای مخرب سوق می دهد.  برای مقابله با بدافزارهای تبلیغاتی، باید به طور منظم، سیستم عامل، مرورگر وب و ایمیل خود را بروزرسانی کرده و در نتیجه، احتمال شناسایی این نوع بد افزارها بیشتر شده و قبل از دانلود شدن، مسدود خواهند شد.

  • بدافزار بدون فایل (Fileless Malware)

چرا به این نوع از بدافزار، بدون فایل گویند؟ بدلیل اینکه هیچ فایل مخربی روی هارد شما ذخیره نمی‌شود بلکه مستفیما در حافظه اصلی سیستم (RAM) قرار گرفته و به وسیله دیگر ابزار های قانونی مانند پاورشل (Power Shell) کار خود را انجام می دهد. بدافزارهای سنتی از فایل های قابل اجرا برای آلوده کردن دستگاه ها استفاده می کنند. بر اساس تحقیقات اخیر، حدود 40 درصد از بدافزارهای جهانی بدون فایل هستند. از آنجایی که این نوع بدافزارها دارای فایل نیستند، آنتی ویروس به سختی می تواند از سیستم شما در برابر آن محافظت کند. بهترین راه برای کاهش آسیب چنین بدافزارهایی، محدود کردن دسترسی کاربران است. استفاده از احراز هویت چند عاملی (MFA) نیز می تواند میزان خطر این نوع بدافزار را کاهش دهد.

  • ویروس (Viruses)

ویروس های کامپیوتری علاوه بر اجرای اقدامات مخرب خود در یک سیستم، برنامه های دیگر را آلوده می کنند و به سیستم های دیگر نیز منتقل می شوند. معمولا ویروس به یک فایل متصل شده و پس از اجرای فایل، اعمال مخرب خود را انجام خواهند داد. ویروس ها اغلب به ایمیل های فیشینگ (phishing emails) متصل می شوند و منجر به حملات بزرگ تری مثل حملات سازش ایمیل تجاری (Business Email Compromise) خواهند شد. برای مقابله با ویروس، می توانید از یک آنتی ویروس سازمانی استفاده کنید تا از تمامی دستگاه ها در یک مکان واحد محافظت شود. آنتی ویروس شما باید به طور منظم به روز رسانی شود.

  • ورم (Worms)

ورم که در لغت به معنای کرم است، شبیه ویروس ها عمل می کند. این نوع بدافزار برای انتشار نیازی به برنامه میزبان یا کمک کاربر ندارد و به طور خودکار در شبکه از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر منتقل می شود. ورم ها اغلب به حافظه یا هارد کامپیوتر حمله می کنند. برای مقابله با ورم، باید مطمئن شوید تمامی دستگاه ها به روز رسانی شده باشند. فایروال و فیلتر کردن ایمیل به شما کمک می کند تا فایل هایی که حاوی ورم هستند را شناسایی کنید. 

  • تروجان (Trojans)

تروجان وانمود می کند که یک برنامه قانونی است، اما در حقیقت مخرب می باشد. تروجان نمی تواند مانند ویروس یا ورم، خود به خود منتشر شود. این نوع بدافزار برای اجرایی شدن نیاز به یک قربانی دارد که اغلب توسط تکنیک های مهندسی اجتماعی مانند فیشینگ به دام می افتد! 

  • بات (Bots)

بات یک برنامه نرم افزاری است که یک وظیفه خودکار را بدون هیچ تعاملی انجام می دهد. بدافزار بات می تواند حملات سایبری را سریع تر از انسان پیش ببرد. کامپیوتری که بات آلوده باشد، می تواند به دستگاه های دیگر منتقل شود و یک بات نت (botnet) ایجاد کند. این شبکه ای که از بات ها تشکیل شده را می توان کنترل کرد و برای راه اندازی حملات گسترده مثل حملات DDoS یا Bruteforce استفاده کرد. بات ها همچنین برای استخراج ارز دیجیتال نیز روی سیستم ها نصب می شوند. یکی از راه های مقابله با این بدافزار، استفاده از ابزارهایی مانند CAPTCHA است که تعیین می کند ترافیک سایت از سمت کاربر واقعی می باشد یا ربات ها!

راه های جلوگیری از بدافزار ها

مطمئنا نمی خواهید در معرض حملات بدافزاری قرار بگیرید که باعث آسیب های جدی به سیستم و اطلاعات شما می شود! بنابراین باید برای پیشگیری از آسیب های احتمالی حملات بدافزاری، اقداماتی را انجام دهید. در اینجا به روش های جلوگیری از بدافزارها می پردازیم:

  • استفاده از ابزارهای مانیتورینگ (Monitoring)

ابزارهای مانیتورینگ می توانند هر گونه رفتار مشکوک یا غیر عادی که توسط بدافزار ایجاد می شود را مورد بررسی قرار دهند. در نتیجه تیم امنیتی شما از وجود مشکل آگاه می شود و این امکان را فراهم می کند تا در کم ترین زمان ممکن در برابر این حملات آماده شده و از آسیب به داده ها و فایل های سازمان جلوگیری کند.

  • آموزش آگاهی امنیتی

کاربران و کارمندان سازمان های مختلف معمولا توسط تکنیک هایی نظیر فیشینگ و مهندسی اجتماعی فریب داده می شوند. کافیست بر روی یک ایمیل مشکوک کلیک کنند تا حمله سایبری بزرگی رقم بخورد. آموزش آگاهی امنیتی به کاربران کمک می کند تا بتوانند مانع بروز چنین حملاتی شوند. چرا که آن ها در خط مقدم حملات سایبری قرار دارند و اولین هدف هکرهای کلاه سیاه هستند.

  • برنامه مدیریت آسیب پذیری

در سال 2022، بیش از 25000 آسیب پذیری ثبت شد و بیش از 800 مورد به طور فعال مورد سوء استفاده قرار گرفت. در صورتی که می توانستند با مدیریت این آسیب پذیری ها از میزان خسارت ها و سوء استفاده ها بکاهند. هر سازمان باید با داشتن یک برنامه منظم برای مدیریت آسیب پذیری از وقوع چنین اتفاقاتی جلوگیری کند. کافیست آسیب پذیری ها شناسایی شده و برنامه ای برای محافظت از سازمان در برابر بدافزارها تنظیم شود.

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟

برای امتیازدهی روی ستاره ها کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا