تست نفوذ فضای ابری چیست؟

0
(0)

** هشدار **

تمام آموزش های این سایت با مجوز کارشناس امنیت و طبق قوانین کشور ایران تهیه شده و هرگونه سوء استفاده و انتشار مطالب و ویدیوها کاملا غیر قانونی می باشد و در صورت سوء استفاده، NetPenT هیچ مسئولیتی نخواهد داشت. در صورت انتشار دوره های آموزشی خریداری شده، ردیابی و مشخص کردن هویت فرد منتشر کننده با توجه به داده های مخفی موجود در ویدیو ها به راحتی امکان پذیر می باشد و تبعات قانونی برای آن فرد وجود خواهد داشت.

تست نفوذ ابری (Cloud Penetration Testing ) یک حمله شبیه سازی شده برای ارزیابی امنیت اپلیکیشن ها و زیرساخت های ابری است. در واقع این تست نفوذ به معنای حملات سایبری است که توسط خود شما انجام می شود تا بدانید هکرها تا چه اندازه قادر به نفوذ به سیستم های ابری شما هستند!  این یک روش موثر برای شناسایی آسیب پذیری ها و نقص های امنیتی و ارائه راه حل برای برطرف کردن باگ ها قبل از سوء استفاده هکر است.

از آنجایی که حملات سایبری ابری می تواند امنیت کسب و کارها را به خطر بیاندازد، باید جلوگیری از این نوع حملات را در اولویت قرار دهید.  با نت پنت همراه باشید تا درباره تست نفوذ ابری و متدهای آن بیشتر بدانید.

مزایای تست نفوذ ابری

تست نفوذ ابری به سازمان ها این امکان را می دهد تا امنیت فضای ابری خود را تقویت کنند و از نفوذ به سیستم هایشان جلوگیری کنند. در واقع این کار به کمک شناسایی آسیب پذیری ها، ریسک ها و نقص ها در یک برنامه ریزی امنیتی انجام می شود. تیم های امنیتی بر اساس این تست نفوذ می توانند فعالیت های لازم برای امنیت فضای ابری را اولویت بندی کنند. به طور کلی، مزایای تست نفوذ ابری عبارتند از:

  • محافظت از داده های محرمانه: تست نفوذ ابری به شما در برطرف کردن باگ ها در فضای ابری کمک کرده و ایمنی اطلاعات محرمانه شما را حفظ می کند. این امر باعث کاهش ریسک فاش شدن داده های حساس و محرمانه سازمان شما می شود. اطلاعاتی که اگر فاش شوند، می تواند اعتبار و آینده کاری شما و کارمندانتان را به خطر بیاندازد.
  • کاهش هزینه های کسب و کار: اگر به صورت منظم این تست نفوذ ابری برای سیستم های شما انجام شود، می تواند احتمال وقوع رخدادهای امنیتی را کاهش دهد. بنابراین نیازی به پرداخت هزینه بازیابی اطلاعات بعد از حمله سایبری نخواهید داشت. بخش بزرگی از تست نفوذ ابری به صورت خودکار انجام می شود و باعث صرفه جویی در زمان و هزینه نیروی انسانی خواهد شد.
  • دستیابی به security compliance: بسیاری از قوانین مرتبط با حفظ حریم خصوصی و امنیت داده ها، سازمان را ملزم به رعایت یک سری مقرارت سختگیرانه می کند. شما با انجام تست نفوذ ابری می توانید اطمینان حاصل کنید که اقدامات کافی برای حفظ امنیت سیستم ها و فضای ابری انجام داده اید.

روش های تست نفوذ ابری

تست نفوذ ابری یک فرایند امنیت سایبری گسترده است که شامل شبیه سازی یک حمله سایبری به یک فضای ابری می شود. سازمان ها می توانند به کمک هکرهای کلاه سفید برای شناسایی آسیب پذیری های امنیتی اقدام نموده و آن را برطرف سازند. به طور کلی، سه روش برای تست نفوذ ابری وجود دارد:

  • تست جعبه سفید(white box testing): در این روش، کسی که تست نفوذ ابری را انجام می دهد به کل فضای ابری دسترسی root یا کامل دارد. در واقع هکر کلاه سفید به منظور افزایش امنیت و سنجیدن ترافیک می تواند تمامی این موارد را مورد بررسی قرار دهد. دلیل استفاده از واژه جعبه سفید این است که هکر دسترسی کامل به سورس کد نرم افزار یا اپلیکیشن داشته و می تواند درون پوسته طراحی شده برای کاربر را ببیند.
  • تست جعبه خاکستری (gray box testing): این نوع تست نفوذ، ترکیبی از تست جعبه سفید و سیاه است. در این روش، تستر دسترسی محدودی به فضای ابری دارد و تا حدودی از ساختار داخلی اپلیکیشن یا نرم افزار آگاه است. بنابراین دید نیمه شفاف و خاکستری از آنچه برای کاربر طراحی شده دارد.
  • تست جعبه سیاه (black box testing): در تست نفوذ جعبه سیاه، تستر هیچ اطلاعاتی درباره فضای ابری و امکان دسترسی به آن را ندارد. این بهترین روش برای تست نفوذ فضای ابری به شمار می رود، چرا که تستر مانند یک هکر کلاه سیاه عمل می کند و حمله سایبری به درستی شبیه سازی می شود.

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟

برای امتیازدهی روی ستاره ها کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا