10 تکنیک در حملات مهندسی اجتماعی

15 تکنیک در حملات مهندسی اجتماعی

5
(1)

** هشدار **

تمام آموزش های این سایت با مجوز کارشناس امنیت و طبق قوانین کشور ایران تهیه شده و هرگونه سوء استفاده و انتشار مطالب و ویدیوها کاملا غیر قانونی می باشد و در صورت سوء استفاده، NetPenT هیچ مسئولیتی نخواهد داشت. در صورت انتشار دوره های آموزشی خریداری شده، ردیابی و مشخص کردن هویت فرد منتشر کننده با توجه به داده های مخفی موجود در ویدیو ها به راحتی امکان پذیر می باشد و تبعات قانونی برای آن فرد وجود خواهد داشت.

در حملات مهندسی اجتماعی باید تا حد امکان سعی شود که هدف موردنظر از نقشه و خواسته هکر مطلع نشود. در صورتی که هدف، دچار شک یا عدم اعتماد شود، ممکن است جمع آوری و نشت اطلاعات ارزشمند به درستی صورت نگیرد که بر فازهای بعدی حمله اثرات منفی می گذارد. در این مقاله، 15 تکنیک بسیار کارآمد و مفید برای جمع آوری اطلاعات و یا نفوذ به سیستم هدف توضیح داده شده است.

خودداری از انتقاد

توانایی برخورد با مردم، مانند یک کالا قابل معامله می باشد. انتقاد نیز یک نوع برخورد با مردم بوده که بیهوده است زیرا فرد را در حالت تدافعی قرار می دهد و معمولاً او را وادار می کند که برای توجیه خود تلاش کند. انتقاد خطرناک است، زیرا غرور و احساس اهمیت را در هدف جریحه دار کرده و باعث رنجش او می شود. انسان موجودی است که تشنه ی تایید بوده و از محکومیت می ترسد. در صورتی که حتی در انتقاد از هدف، حق با شما باشد و بتوانید آن را محکوم کنید نباید این کار را در مراحل جمع آوری اطلاعات یا نفوذ انجام دهید. رنجشی که انتقاد ایجاد می‌کند می‌تواند روحیه کارکنان، اعضای خانواده و دوستانتان را تضعیف کرده و همچنان وضعیتی را که محکوم شده است اصلاح نکند. طبیعت انسان اینگونه است که همه را سرزنش می کند جز خودش. در صورتی که به طور تصادفی، باعث انتقاد از هدف شده اید، سعی کنید ادامه ندهید زیرا آنها دقیقاً همان چیزی هستند که ما در شرایط مشابه خواهیم بود. همیشه به یاد داشته باشید، هنگام برخورد با مردم، یادمان باشد که با موجودات منطقی سروکار نداریم. ما با موجودات عاطفی سر و کار داریم، موجوداتی که با تعصب و غرور زندگی می کنند.

بنجامین فرانکلین که در جوانی بی‌درایت بود، چنان دیپلمات شد و در برخورد با مردم آنقدر ماهر شد که سفیر آمریکا در فرانسه شد. راز موفقیت او؟ او گفت: “من از هیچ کس بد نمی گویم و هر آنچه از همه خوب می دانم میگویم.

به جای محکوم کردن مردم، سعی کنید آنها را درک کنید. بیایید سعی کنیم بفهمیم چرا آنها کارهای مورد انتقاد را انجام می دهند. این بسیار سودآورتر و جذاب تر از انتقاد است. اگر شخصی حرفی می‌زند که فکر می‌کنید اشتباه است، بهتر است این‌طور شروع کنید: «خب، حالا ببین، من طور دیگری فکر کردم، اما ممکن است اشتباه کرده باشم و اگر اشتباه می کنم، می خواهم مرا راهنمایی کنی.» با اعتراف به اینکه ممکن است اشتباه کنید، هرگز دچار مشکل نخواهید شد. این کار، تمام بحث ها را متوقف می کند و به طرف مقابل شما القا می کند که به همان اندازه شما منصف و گشاده روی باشد. تعداد افراد منطقی کم می باشد. بسیاری از ما تعصب داریم. بسیاری از مردم نمی خواهند تصورات از پیش تعیین شده خود، مانند مذهب یا مدل مو یا کمونیسم یا ستاره سینمای را تغییر دهند.

تکنیک دوم: خودداری از دستور

خودداری از دستور دادن

برای وادار کردن کسی به انجام کاری نباید مستقیما به او فرمان دهید. آیا تا به حال به این فکر نکردید؟ در این مواقع، برای رسیدن به خواسته خود باید به او بگویید تا از انجام آن کار اجتناب کند.

تکنیک سوم: ایجاد احساس مهم بودن

اهمیت دادن

زیگموند فروید می گوید هر کاری که من و شما انجام می دهیم از دو انگیزه سرچشمه می گیرد: میل جنسی و میل به عالی بودن. جان دیویی (John Dewey)، یکی از فیلسوفان آمریکایی، آن را کمی متفاوت بیان کرد. دکتر دیویی می‌گوید که عمیق‌ترین میل در طبیعت انسان «میل به مهم بودن» است. تقریباً همه افرادی که ملاقات می‌کنید به نوعی خود را برتر از شما می‌دانند، و یک راه مطمئن برای بدست آوردن قلب آنها این است که به آنها اجازه دهید تا بفهمند که اهمیت آنها را می‌شناسید . به وسیله ایجاد احساس مهم بودن، می توانید رابطه دوستانه با هدف خود برقرار کرده و از او برای رسیدن به خواسته های خود استفاده کنید. این میل (میل به مهم بودن) باعث می شود که بخواهید جدیدترین لباس ها را بپوشید، جدیدترین ماشین ها را برانید و در مورد فرزندان باهوش خود صحبت کنید. برخی از مردم آنقدر تشنه احساس اهمیت هستند که واقعاً برای به دست آوردن آن دیوانه می شوند.

تکنیک چهارم: ایجاد انگیزه و اشتیاق

ایجاد انگیزه و اشتیاق

فرض کنید فردی دارای مهارت یا دانش خاصی می باشد. با تعریف و تمجید از مهارت و دانش او، باعث افزایش انگیزه و اشتیاق در او خواهید شد. این یک نقطه شروع برای جذب او به طرف خود و استخراج اطلاعات پس از دوستی با او می باشد. دقت کنید که نباید در این امر زیاده روی کنید، زیرا ممکن است احساس ناخوشایند و تمسخر به او دست دهد.

تکنیک پنجم: تشکر و قدردانی

تشکر و قدردانی

با تشکر و قدردانی از خدمات یک فرد، می توان به او نزدیک شد. دقت شود که قدردانی زیاد باعث احساس چاپلوسی در آن فرد خواهد شد. تفاوت بین قدردانی و چاپلوسی؟ یکی صادقانه و خالص و دیگری غیر صادق است. یکی از دل و دیگری از دهان بیرون می آید. قدردانی باید صادقانه و صمیمانه باشد تا باعث ایجاد احساس خوشایند و نگرش مثبت نسبت به شما در آن فرد شود. 

تکنیک ششم: تحریک علایق

تحریک علایق

علایق یک فرد باعث فوران شور و اشتیاق در او خواهد شد. در واقع این علایق در زندگی هستند که انسان را به زندگی امیدوار خواهند کرد. مردم به ندرت در کاری موفق می شوند مگر اینکه از انجام آن لذت ببرند. با استفاده از علایق یک فرد، وانمود به اشتراک علایق کنید. به عنوان مثال اگر کسی به ماهیگیری علاقه دارد، به اون بگویید: وای! من عاشق ماهیگیری هستم. مخصوصا در رودخانه های عریض! با اشتراک علایق می توانید صمیمیت ایجاد کنید.

تکنیک هفتم: متقاعد کردن

متقاعد کردن

ممکن است بخواهید کسی را برای انجام کاری متقاعد کنید. قبل از صحبت کردن، مکث کنید و از خود بپرسید: “چگونه می توانم این شخص را وادار به انجام این کار کنم؟” برای مثال، اگر نمی‌خواهید فرزندانتان سیگار بکشند، آنها را موعظه نکنید و در مورد آنچه می‌خواهید صحبت نکنید. اما به آنها نشان دهید که سیگار ممکن است آنها را از حضور در تیم بسکتبال یا پیروزی در مسابقه باز دارد.

تکنیک هشتم: دیدگاه افراد

دیدگاه افراد

سعی کنید مسائل مرتبط با دیگران را از زاویه دید آنها بررسی کنید. نگاه کردن به دیدگاه طرف مقابل و برانگیختن میل شدید به چیزی در او تا به نفع هر دو شما باشد. هر یک از طرفین باید از این مذاکره سود ببرند. اگر او ضرر و شما نفع کنید، باعث ایجاد احساس ناخوشایندی در او شده و از شما دور می شود.

تکنیک نهم: دوست داشتن

دوست داشتن

آیا تا به حال فکر کرده اید که سگ تنها حیوانی است که برای امرار معاش مجبور نیست کار کند؟ یک مرغ باید تخم بگذارد، یک گاو باید شیر بدهد و یک قناری باید آواز بخواند. اما سگ با عشق ورزیدن به شما، امرار معاش می کند. شما می توانید در عرض دو ماه با علاقه مند شدن به افراد دیگر دوستان بیشتری پیدا کنید تا اینکه در عرض دو سال می توانید با تلاش برای علاقه مند کردن دیگران به خود، دوستان بیشتری پیدا کنید. 

تکنیک دهم: من

من

شرکت تلفن نیویورک یک مطالعه دقیق روی مکالمات تلفنی انجام داد تا بفهمد کدام کلمه بیشترین استفاده را دارد. این کلمه، ضمیر شخصی “من” است. ” من.” 3900 بار در 500 مکالمه تلفنی استفاده شد. وقتی یک عکس گروهی را می بینید که در آن حضور دارید، ابتدا به دنبال عکس چه کسی می گردید؟

كلمه كوچك «من» مهمترين كلمه در امور انساني است. مالیکت باعث ایجاد اعتماد بنفس و غرور در مردم می شود. به عنوان مثال «شام من»، «سگ من» و «خانه من» یا «پدر من» یا «مادر من»، «کشور من» همان نیرو را دارد.

تکنیک یازدهم: لبخند

حالتی که شخص روی صورتش نشان می دهد تاثیر بسیار زیادی در مخاطب خواهد داشت. یک پوزخند غیر صادقانه؟ خیر. این هیچ کس را فریب نمی دهد. ما می دانیم که مصنوعی است و از آن ناراحت خواهیم شد. من در مورد یک لبخند واقعی صحبت می کنم، یک لبخند دلگرم، لبخندی که از درون می آید و باعث احساس صمیمیت خواهد شد. تأثیر لبخند قدرتمند است، حتی زمانی که دیده نشود. شرکت‌های تلفن در سراسر ایالات متحده برنامه‌ای به نام «Phone Power» دارند که به کارکنانی که از تلفن برای فروش خدمات یا محصولات خود استفاده می‌کنند، ارائه می‌شود. در این برنامه پیشنهاد می کنند هنگام صحبت با تلفن لبخند بزنید. “لبخند” شما در صدای شما ظاهر می شود.

تکنیک دوازدهم: نام کوچک

اسم کوچک

آیا تاکنون به تبلیغات بازاریابی و فروشگاه ها برای جذب مشتری دقت کرده اید؟ آنها از نام کوچک افراد با یک صفت جذب کننده استفاده می کنند. به عنوان مثال، “عرفان عزیز، تخفیفات فروشگاه نت پنت شروع شد”. وقتی مردم را با نام کوچک آنها صدا می زنید، به آنها احساس نزدیک بودن خواهید داد. به یاد داشته باشید که نام یک شخص برای آن شخص شیرین ترین و مهم ترین صدا در هر زبانی است.

تکنیک سیزدهم: شنونده خوب

اگر در حال صحبت با فردی باشید و او به حرف شما اعتنایی نکرده و شنونده خوبی نباشد، چه احساسی پیدا خواهید کرد. بسیاری از مردم به دلیل اینکه شنونده خوبی نیستند، تاثیر مثبتی بر دیگران بر جای نمی گذارند. اگر می خواهید بدانید که چگونه می توانید مردم را از خود دور کنید و پشت سرتان به شما بخندند و حتی شما را تحقیر کنند، این دستور العمل است: هرگز برای مدت طولانی به هیچ کس گوش ندهید. بی وقفه در مورد خودتان صحبت کنید. اگر زمانی که طرف مقابل در حال صحبت است، ایده ای به ذهنتان می رسد، منتظر نمانید تا او حرفش را تمام کند و جمله او را قطع کنید.

سؤالاتی که دیگران از پاسخ دادن به آنها لذت می برند را بپرسید. آنها را تشویق کنید تا در مورد خودشان و دستاوردهایشان صحبت کنند، سپس با دقت به آنها گوش دهید. شنونده خوب، اطلاعات ارزشمند نیز کسب خواهد کرد.

تکنیک چهاردهم: آینه

هرگاه میخواهید با شخصی، رفتاری داشته باشید، خود را روبروی آینه فرض کنید. اگر جای آن شخص بودید، چگونه رفتاری را پذیرا بوده اید؟ فیلسوفان هزاران سال است که در مورد قوانین روابط انسانی گمانه زنی می کنند و از بین همه این گمانه زنی ها، تنها یک حکم مهم تکامل یافته است. زرتشت آن را بیست و پنج قرن پیش به پیروان خود در ایران آموخت. کنفوسیوس آن را بیست و چهار قرن پیش در چین موعظه کرد. لائوتسه، بنیانگذار تائوئیسم، آن را به شاگردانش در دره هان آموخت. بودا پانصد سال قبل از میلاد مسیح آن را در ساحل گنگ مقدس موعظه کرد. کتب مقدس هندوئیسم آن را هزار سال قبل از آن آموزش داده اند. عیسی نوزده قرن پیش آن را در میان تپه های سنگی یهود آموخت. این قانون بیان میکند: “با دیگران همانطور رفتار کنید که دوست دارید دیگران با شما انجام دهند.”

تکنیک پانزدهم: واکنش مناسب

بودا گفت: “نفرت هرگز با نفرت پایان نمی یابد، بلکه با عشق پایان می یابد. فرض کنید سگی شما را گاز گرفته است، آیا کشتن آن سگ می تواند زخم شما را التیام بخشد؟ 

اولین واکنش طبیعی ما در یک موقعیت نامطلوب، تدافعی بودن است. مراقب باش. مراقب اولین واکنش خود باشید. ممکن است شما در بدترین حالت خود باشید، نه در بهترین حالت. 

چند سوال سخت از خود بپرسید:
آیا ممکن است مخالفان من درست بگویند؟ تا چه حدی درست است؟ آیا در مقام یا استدلال آنها حقیقت یا شایستگی وجود دارد؟ آیا واکنش من واکنشی است که مشکل را از بین می برد؟ آیا واکنش من مخالفانم را بیشتر دور می کند یا آنها را به من نزدیک می کند؟ آیا واکنش من ، دیدگاهی را که مردم نسبت به من دارند افزایش می دهد؟ برنده خواهم شد یا بازنده؟ اگر برنده شوم چه قیمتی باید بپردازم؟ اگر من در مورد آن ساکت باشم، آیا اختلاف نظر کم می شود یا زیاد؟ آیا این شرایط سخت برای من فرصتی است؟

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟

برای امتیازدهی روی ستاره ها کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا