تست نفوذ وب سرور (Web Server) چیست؟

0
(0)

** هشدار **

تمام آموزش های این سایت با مجوز کارشناس امنیت و طبق قوانین کشور ایران تهیه شده و هرگونه سوء استفاده و انتشار مطالب و ویدیوها کاملا غیر قانونی می باشد و در صورت سوء استفاده، NetPenT هیچ مسئولیتی نخواهد داشت. در صورت انتشار دوره های آموزشی خریداری شده، ردیابی و مشخص کردن هویت فرد منتشر کننده با توجه به داده های مخفی موجود در ویدیو ها به راحتی امکان پذیر می باشد و تبعات قانونی برای آن فرد وجود خواهد داشت.

تست نفوذ وب سرور چیست و چگونه انجام می شود؟ این نوع تست نفوذ نه تنها آسیب پذیری های امنیتی سایت، بلکه شایستگی تیم امنیتی یا برنامه نویس را نیز آشکار می سازد. وظیفه وب سرور، نمایش محتوای وب سایت از طریق ذخیره، پردازش و تحویل فایل ها به مرورگرهای وب (Web Browsers) می باشد. به همین دلیل است که دسترسی و امنیت وب سایت شما می تواند باعث جذب مخاطب ثابت شود. در غیر این صورت ممکن است دیگر به سراغ سایت شما باز نگردد و در نتیجه اعتبار کسب و کار شما زیر سوال خواهد رفت.

از آنجایی که تقریبا تمامی سرویس های اینترنتی توسط وب سرورها ارائه می شود، معمولا مورد هدف حملات سایبری قرار می گیرند. هکرها انگیزه های مختلفی برای انجام حملات خود دارند. گاهی به منظور اعتراض و پیشبرد اهداف سیاسی خود مانند هک وبسایت کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ در سال 2020 و گاهی نیز برای باجگیری مانند حمله DDoS به سرورهای Final Fantasy XIV آمریکای شمالی در سال 2019! با نت پنت همراه باشید تا درباره تست نفوذ وب سرور، نحوه اجرا و ابزار آن بیشتر بدانید.

موثر ترین روش برای جلوگیری از هک وبسایت و مقابله با حملات سایبری چیست؟ در واقع می توانید با استخدام هکرهای کلاه سفید با استعداد و با تجربه برای انجام تست نفوذ و شناسایی آسیب پذیری های امنیتی اقدام کنید. تست نفوذ یا همان پن تست (PenTest) یک حمله شبیه سازی شده به یک سیستم، شبکه یا اپلیکیشن به منظور یافتن آسیب پذیری های قابل سوء استفاده است. باگ های امنیتی می توانند در هر جایی از وب سرور گرفته تا سیستم عامل، اپلیکیشن ها و غیره وجود داشته باشند.

تست نفوذ یا هک اخلاقی معمولا شما را از وجود آسیب پذیری های امنیتی مطلع می سازد. اما شما باید بدانید برطرف کردن  کدام یک از این نقص های امنیتی را در اولویت قرار دهید. زمانی که می خواهیم برای شناسایی وب سرورها اقدام کنیم، به سه حوزه گسترده باید توجه کنیم. اول از همه نوبت شناسایی زیرساخت وب است. بعد از آن باید تحلیل کاربردهای وب سرور انجام شود. و در آخر، نوبت به کشف آسیب پذیری هایی مثل احراز هویت ضعیف، خطاهای پیکربندی و پروتکل های ناامن می رسد.

تست نفوذ وب سرور چیست؟

سرور هکینگ یا تست نفوذ وب سرور یک ارزیابی امنیتی از یک وب سرور است که برای یافتن آسیب پذیری های قابل سوء استفاده توسط هکرها انجام می شود. معمولا از این نوع تست نفوذ به منظور یافتن نقص هایی در نرم افزار، سخت افزار یا کانفیگ سرور (Server Configuration) استفاده می شود که مهاجمان می توانند از آن سوء استفاده کنند. Pentest یا هک اخلاقی (Ethical Hacking) را می توان برای تست امنیت خود سرور و همچنین اپلیکیشن ها و داده های سرور نیز بکار برد. هدف تمامی این تست ها، بهبود وضعیت امنیتی سرور می باشد.

چرا تست نفوذ وب سرور ضروری است؟

سازمان هایی که برای انجام فعالیت های روزانه خود به اینترنت متکی هستند، باید برای بهبود وضعیت امنیتی سرورهای خود اقداماتی انجام دهند. در صورتی که سرور یک شرکت هک شود، تمامی فعالیت های آن دچار اختلال خواهد شد و حتی اعتبار آن زیر سوال خواهد رفت.

هر سازمان با انجام تست نفوذ وب می تواند آسیب پذیری های سرورهای خود را شناسایی کرده و قبل از هک شدن سرور توسط مهاجمان، برای رفع آن اقدام نماید. در غیر این صورت، ممکن است هکرهای کلاه سیاه به داده های حساس دسترسی پیدا کنند و یا در سایت ها اختلال ایجاد نمایند.

تفاوت تست نفوذ جعبه سیاه و جعبه سفید چیست؟

به طور کلی، تست های نفوذ سنجی به دو دسته تست نفوذ داخلی (Internal Penetration Test) و تست نفوذ خارجی (External Penetration Test) تقسیم می شوند. این تست ها بر اساس میزان اطلاعاتی که در اختیار هکر کلاه سفید قرار می دهند نیز شامل سه دسته تست نفوذ جعبه سفید، جعبه سیاه و جعبه خاکستری می باشند. اما تفاوت پنتست جعبه سیاه و سفید چیست؟

تست نفوذ جعبه سیاه (Black Box Pentest) زمانی رخ می دهد که نفوذگر از قبل هیچ دانشی درباره سیستم هدف ندارد. این امر یافتن آسیب پذیری ها را دشوار می سازد اما واقع گرایانه تر است. در تست نفوذ جعبه سفید (White Box Pentest)، نفوذگر اطلاعات کاملی از سیستم هدف دارد. هر چند این نوع پنتست ساده تر اجرا می شود، اما چندان واقع بینانه نیست.

این که کدام نوع تست نفوذ بهتر است، به هدف شما بستگی دارد. اگر هدف یافتن تمامی آسیب پذیری های احتمالی است، بنابراین پنتست جعبه سفید گزینه مناسب تری می باشد. اما اگر می خواهید گزارش نهایی پنتست به شما در مقابله با حملات سایبری واقعی کمک کند، پس تست نفوذ جعبه سیاه بهتر است.

3 آسیب پذیری رایج وب سرور

وب سرورها در برابر چندین حمله آسیب پذیر هستند. در اینجا یک توضیح کلی درباره رایج ترین آسیب پذیری های امنیتی وب سرور ارائه می کنیم:

حمله تزریق به پایگاه داده SQL  (SQL Injection)

تزریق SQL به حمله ای گفته می شود که به مهاجم اجازه می دهد تا کد SQL مخرب روی وب سرور اجرا کند. از این کد می توان برای تغییر محتوای دیتابیس، حذف داده ها یا حتی دسترسی به اطلاعات حساس استفاده کرد. به منظور محافظت از سرور در برابر چنین حملاتی باید اطمینان حاصل کنید که پایگاه داده SQL به درستی پیکربندی شده باشد.

حمله محروم سازی از سرویس (Denial Of Service)

حمله DOS یا Denial of Service نوعی حمله سایبری است که از طریق ارسال درخواست های زیاد به طور ناگهانی باعث غیر فعال شدن سرور یا شبکه می شود. این نوع حملات می تواند به طور باورنکردنی مخرب باشد و سرور را به طور کامل از کار بیاندازد. هرچند حمله DOS برای سرقت داده بکار نمی رود، اما می تواند خسارت زیادی به سازمان شما وارد کند.

افشای اطلاعات حساس (Sensitive Data Exposure)

آسیب پذیری امنیتی افشای اطلاعات حساس معمولا بر سازمان های کوچک تر تاثیر می گذارند. این نوع حمله اطلاعات حساس مانند رمز جلسه (Session Token)، رمز عبور، داده های کارت اعتباری و غیره را در معرض خطر قرار می دهد.

تست نفوذ سرور چگونه انجام می شود؟

با اجرای تست نفوذ وب می توان اطمینان حاصل کرد وب سرور ها و اپلیکیشن های وب، ایمن و تا حدود زیادی آسیب‌پذیری های آنها رفع خواهد شد. سرور هکینگ یک فرایند پیچیده است که در این بخش به توضیح چگونگی انجام آن می پردازیم:

1.تعیین محدوده تست: در این مرحله باید برای تعیین سیستم ها و اپلیکیشن هایی که در محدوده تست قرار دارند، اقدام شود. همچنین باید مشخص شود که با توجه به هدف سازمان، چه نوع تست نفوذی (تست نفوذ جعبه سیاه، تست نفوذ جعبه سفید و ..) باید انجام شود.

2. جمع آوری اطلاعات: مرحله بعدی شامل جمع آوری اطلاعات درباره سیستم ها و اپلیکیشن های هدف مانند آدرس های IP، سیستم عامل ها و ورژن های مختلف اپلیکیشن می شود.

3.شناسایی آسیب پذیری ها: این مرحله شامل استفاده از ابزارها و تکنیک های مختلف برای شناسایی آسیب پذیری های امنیتی سیستم و اپلیکیشن است.

4.اکسپلویت آسیب پذیری: سپس نوبت به بهره برداری (Exploit) از آسیب پذیری های شناسایی شده برای دسترسی به سیستم ها و اپلیکیشن ها می رسد.

5. فعالیت های Post-Exploitation : در این مرحله باید فعالیت هایی مانند ارتقاء دسترسی ( Privilege Escalation)، انتقال غیر مجاز داده ها (data Exfiltration)، حفط دسترسی (Access Maintenance) و غیره انجام شود.

3 ابزار منبع باز (Open Source) برای تست نفوذ وب

چندین ابزار منبع باز برای اجرای سرور هکینگ وجود دارد. از ابزارهای زیر می توان به منظور تست امنیت سرورها در شرایط مختلف استفاده کرد:

  • ابزار OWASP Zap :Zap یکی از ابزارهای امنیتی رایگان است که می تواند امنیت وب اپلیکیشن ها را مورد آزمایش قرار دهد. این ابزار در شناسایی آسیب پذیری ها و راه اندازی حملات به شما کمک می کند.
  • نرم افزار Metasploit: متاسپلویت یک پلتفرم تست نفوذ اپن سورس است که به متخصصین امنیت امکان تست امنیت سیستم ها و اپلیکیشن ها را می دهد. این ابزار طیف گسترده ای از قابلیت ها را به نفوذگر ارائه می کند.
  • ابزار FFUF: این یک ابزار قدرتمندی است که می تواند به شما در یافتن دایرکتوری ها و فایل های پنهان در سرور کمک کند. ابزار FFUF با دسترسی به فهرستی از اسامی دایرکتوری ها و فایل های رایج در یک وبسایت کار می کند و سپس هر موردی که یافت می شود را گزارش می دهد.

نتیجه گیری

انواع حملات سایبری و تهدیدات امنیتی می توانند آینده کسب و کار شما را به خطر بیاندازند. شما باید از هیچ تلاشی برای حفظ امنیت دارایی های دیجیتال شرکت یا اطلاعات شخصی خود در برابر هکرهای کلاه سیاه دریغ نکنید. گزارش های تست نفوذ وب باید شامل توصیه های سطح بالا درباره مشکلات وب اپلیکیشن، نحوه انجام اکسپلویت ها و تعیین میزان خطر آسیب پذیری های شناسایی شده باشد.

آیا هنوز برای سازمان خود برنامه ای به منظور تست نفوذ سرورها ندارید؟ به دنبال شناسایی آسیب پذیری های وب سرور خود هستید؟ یا شاید به دنبال آموزش تست نفوذ وب هستید! مجموعه نت پنت می تواند شما را در این زمینه یاری کند. برای دریافت مشاوره امنیتی، جرم یابی و یا انجام پروژه های تست نفوذ همین حالا با همکاران ما  تماس حاصل فرمایید.

این مقاله چقدر برای شما مفید بوده است؟

برای امتیازدهی روی ستاره ها کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا